Rysując świat baśni – Adrian Ludwig Richter

Adrian Ludwig Richter to malarz niemiecki, który urodził się w Dreźnie 1803 r. Był synem grawera, Karla Augusta Richter i to właśnie u niego uczył się sztuki drzeworytu, szkicu i technik malarskich. Kiedy Ludwig Richter wstąpił na Akademię Drezdeńską to w dużej mierze praktykował rysunek topograficzny. Pierwsze dzieła, które wykonał na zlecenie bogatego kupca Johanna Christopha Arnolda były planami Drezna. Arnold był tak zachwycony z efektów, że ufundował młodemu Richterowi wyjazd do Włoch. Podróż ta zapoczątkowała 3-letnią włoską przygodę, w trakcie której malarz Adrian Ludwig Richter poznał wielu wiodących europejskich artystów, w tym Josepha Antona Kocha i Juliusa Schnorra von Carosfelda. Artysta powrócił z Włoch w 1826 roku. Dwa lata później zatrudnił się jako mistrz rysunku i projektant w fabryce porcelany w Miśni. Fabryka jako pierwsza wprowadziła porcelanę na rynek europejski. Ponieważ niemiecki malarz pejzażysta nie był zatrudniony na pełen etat, miał sporo czasu na malowanie innych dzieł. Stworzył wiele pejzaży, przedstawiających włoskie krajobrazy. Wysoki poziom jego dzieł został szybko zauważony przez Akademię Drezdeńską, która zaproponowała mu stanowisko nauczyciela malarstwa pejzażowego. Pracował na uczelni od 1836 do 1841 roku. Na emeryturę przeszedł dość późno, bo w 1877 roku, głównie z powodu choroby oka. Malował coraz mniej i, niestety, coraz gorzej. Zmarł w Loschwitz koło Drezna, 19 czerwca 1884 roku.
Malarstwo pejzażowe
Adrian Ludwig Richter był bardzo zaangażowany w malowanie pejzaży. Jego podejście do natury najlepiej określało twierdzenie, że człowiek i natura są jednością. Uważał, że ludzie powinni żyć w głębokiej harmonii z otaczającym ich światem. W takim tonie malarz Richter starał się malować swoje pejzaże. Najbardziej znanym landszaftem, który wyszedł spod pędzla Richtera jest olej na płótnie „Ślubna procesja wśród wiosennego krajobrazu” z roku 1847. Spokój, równowaga, bawiące się dzieci, piękna para młoda w średniowiecznych szatach – wszystko to składa się na idealny pejzaż sielankowy. Obraz emanuje zielenią i jakby miękkością przedstawionego krajobrazu. Kolejny pejzaż „Civitella” inaczej „Wieczór”, również olej na płótnie, ukazuje piękne górskie krajobrazy oraz zamek na wzniesieniu, ku któremu zmierza kolumna ludzi. Kolejny obraz Ludwiga Richtera to „Kościół św. Anny w Czechach” („Kirche Sankt Annen zu Graupen in Böhmen”). Tym razem jest to olej na drewnie. Obraz charakteryzuje się pięknymi, żywymi, nasyconymi kolorami. Można powiedzieć, że Richter malarz zastosował tu paletę barw typowo bajkową. Obserwując obrazy Richtera da się wyczuć baśniowego ducha. Obrazy nawet w swojej kolorystyce (przez chociażby użycie pasteli) kojarzą się z fantastycznymi opowieściami i średniowiecznymi legendami. Te zresztą również były tematem prac Ludwiga Richtera.
Ilustracje do książek
Nazwisko Richter w XIX wieku było synonimem popularnej marki drzeworytów i akwafort, z których powstawały ilustracje do licznych książek. Dotyczyło to zarówno literatury dziecięcej, jak i wydawnictw dla dorosłych. Adrian Ludwig Richter stworzył niemal 3000 rysunków, z których wiele stało się elementami książek niemieckich pisarzy. Malarz najchętniej tworzył drzeworyty, akwaforty, rysunki i proste akwarele związane z tematyką bajek i legend. Znał doskonale wiele średniowiecznych legend, a atmosfera magii i tajemnicy przenikała wiele jego ilustracji. Za przykład niech posłuży nam choćby dzieło „Genoveva”. Znajduje się ono w zbiorach Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Akwarela ta jest dopracowana w najmniejszych detalach. Widać, że artysta podszedł do niej z troską i wielką delikatnością. Obraz przedstawia Genoveve z Brabancji, która została fałszywie oskarżona o cudzołóstwo i skazana na śmierć. Oszczędzona przez kata, uciekła w lasy Ardennes we Francji i przez sześć lat mieszkała z synem w jaskini, karmiona przez łanię. Obraz charakteryzuje się delikatnym, bardzo kontrolowanym i przemyślanym użyciem barw, miękkim przejściem kolorystycznym między różnymi płaszczyznami. Wszystko po to, aby uchwycić leśną sielankę, w której natura broni prawdy i niewinności. Richter zilustrował także słynne wydanie „Volksmahrchen der Deutschen” autorstwa Johanna Karla Augusta Musäusa z 1842 roku. W Niemczech książka ta uchodzi za jedną z najpiękniejszych ilustrowanych książek XIX wieku. Richter wykonał także wiele ilustracji do różnych wydań popularnych po dziś dzień baśni braci Grimm. Mówi się, że Adrian Ludwig Richter zilustrował w ciągu swojego życia około 150 książek. Jego dzieła można zobaczyć w takich światowych galeriach jak wspomniane nowojorskie Metropolitan Museum of Art, Muzeum Sztuk Pięknych w Lipsku, czy Galeria Nowych Mistrzów w Dreźnie. Płótno pędzla Richtera znajdziemy także w polskim Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W rodzimych zbiorach posiadamy obraz zatytułowany „Pasterze przed świętym obrazem”. Oddaje on doskonale technikę i charakter dzieł Richtera, dlatego zachęcamy do odwiedzenia galerii i przyjrzenia się na żywo jednemu z dzieł tego XIX- wiecznego niemieckiego malarza.
Źródło obrazu: https://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Richter#/media/File:Ludwig_Richter_-_Bridal_Procession_in_a_Spring_Landscape_-_WGA19454.jpg