Kamień milowy w rozwoju grafiki czyli litografia
2019-05-08

Alois Senefelder
Litografię wynalazł w 1798 roku niemiecki grafik Alois Senefelder (1771—1834), a jej nazwa pochodzi od greckiego słowa ‘lith’ oznaczającego kamień. Odkrycie tej techniki było zaskakujące, ponieważ zostało dokonane przypadkiem i w dodatku przez osobę, która w chwili jej wynalezienia zupełnie nie interesowała się grafiką. Litografia na kamieniu stała się dziś techniką bardzo często i chętnie uprawianą przez artystów grafików. Już na początku XX wieku doceniono ją i zaczęto wykorzystywać na szeroką skalę w przemyśle reklamowym – umożliwiała drukowanie etykiet, plakatów czy formularzy. Jej rozwinięciem jest offset – obecnie jedna z najpopularniejszych technik stosowana w przemyśle drukarskim. Źródło zdjęcia głównego: Picryl.comOpis techniki
Litografia to technika graficzna zaliczana do druku płaskiego, gdzie rysunek przeznaczony do powielania powstaje na kamieniu litograficznym. Wykonuje się go na starannie wygładzonej płycie kamiennej tłustą kredką lub tuszem, przy czy należy uważać, aby nie zatłuścić kamienia w innym miejscu. Następnie poddaje się płytkę trawieniu roztworem kwasu azotowego i gumy arabskiej, co powoduje utrwalenie rysunku. Powierzchnię płytki zwilża się wodą ze względu na to, że wilgotny kamień nie przyjmuje barwnika. Kolejny krok to naniesie farby, którą przyjmują tylko tłuste, zarysowane fragmenty - niezarysowane partie zostają uodpornione na zabarwienie. Na pokrytej farbą kamiennej płytce kładzie się papier i za pomocą specjalnej prasy wykonuje odbitki. Najpowszechniejszym materiałem do wykonywania rysunków litograficznych pozostaje kamień, choć od końca XIX wieku zaczęto stosować aluminiowe lub cynkowe płyty, ze względu na ich wagę - są zdecydowanie lżejsze.Trzy zasadnicze rodzaje technik litograficznych:
- Sposób bezpośredni, gdy rysunek wykonywany jest na powierzchni kamienia lub blachy
- Sposób pośredni, czyli przedruk, gdy rysunek wykonany na papierze przenosi się w prasie na formę litograficzną
- Sposób druku wklęsłego (kamienioryt lub kwasoryt), w którym rysunek rytuje się lub trawi na wypolerowanej powierzchni kamienia