
Bouguereau urodził się 30 listopada 1825 roku w La Rochelle, mieście usytuowanym w regionie Nowej Akwitanii nad Zatoką Biskajską słynącym z pięknego ośrodka turystycznego i wielu zabytków. Niechlubną sławę w historii Francji miasto uzyskało w 1627 roku, kiedy to stało się twierdzą hugenotów, występując w sojuszu z Anglią przeciwko własnemu rządowi. W skutek tego po wojnie utraciło wszelkie przywileje handlowe.
William Bouguereau, akademizm i odwołanie do mitologii
Akademizm - to
nurt malarski, którego przedstawicielem było wielu wybitnych artystów. Zaliczyć możemy do nich także francuskiego artystę. Akademizm w malarstwie rozwinął się w XVII wieku i był szczególnie popularny właśnie we Francji. Charakterystyczną cechą akademizmu, wyróżniającą ten nurt spośród innych było nawiązanie do scen z mitologii greckiej, sztuki antycznej i renesansowej. Nurt ten wywodził się bezpośrednio z Akademii Sztuk Pięknych, które uznawały obrazy z tej kategorii za “doskonałe”. Co więcej akademizm w swoich założeniach zakładał, że artysta powinien mieć wzór do naśladowania. Często więc nauczyciele akademiccy uczyli młodych adeptów sztuki na wzorcach - dziełach starych mistrzów uznawanych powszechnie w wielu aspektach za doskonałe, idealne. Nie inaczej jest w przypadku francuskiego artysty. William Adolphe Bouguereau często prezentuje w swoich dziełach postacie mitologiczne. Obrazy z motywem mitologicznym Bouguereau to m.in Psyche i Kupidyn , Porwanie czy Narodziny Wenus.
Styl Bouguereau i jego charakterystyczne cechy
Obrazy Williama Bouguereau mają “to coś” co sprawia, że klienci chętnie po nie sięgają. Jak to określić, co stanowi ten czynnik decydujący przy podejmowaniu decyzji zakupowej? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Wiadomo, że obrazy Bouguereau przykuwają uwagę, są niczym magnes dla naszych oczu. Pomimo swej prostoty i ukazywania scen z życia ludzi, wyimaginowanych postaci - zmuszają nas do przemyśleń. Realizm postaci w dziełach Bouguereau praktycznie nie występuje - co jest zresztą zgodne z założeniami akademizmu. Francuz często przedstawia istoty pozaziemskie, przypominające te same, które występują w obrazach Rafaela. Postacie nie są “realne”, bardziej przypominają “wyidealizowane rzeźby” - obiekty pod wszystkimi względami doskonałe. Będąc jednak spostrzegawczym analizując więcej obrazów artysty z Francji możemy zauważyć, że z czasem coraz częściej odchodzi od założeń akademizmu. Bouguereau często maluje dziewczęta, zupełnie realne w naturalnych pozach. Przykładami takich obrazów są m.in: Młoda pracownica, Medytacja, Dziewczyna z cytrynami, Szycie, Żniwiarka. Obrazy Bouguereau z natury utrzymane są w chłodnej tonacji barw. Widać bladość ciał, zaś znaczną rolę odgrywają biel i szarość. Światłocień w obrazach Francuza jest mocno zaakcentowany i pada bezpośrednio na postacie.
Odejście od akademizmu
Na pewnym etapie życia i twórczości Williama Bouguereau widać odejście od akademizmu, o którym wspominaliśmy już wcześniej. Nie jest to niczym nadzwyczajnym. Historia światowego malarstwa doskonale zna przypadki, kiedy nawet najbardziej
znani malarze - prekursorzy nurtów malarskich odchodzili od swoich idei na rzecz nowych kierunków. Artyści nie ograniczają się zazwyczaj do jednego kierunku - oni również ewoluują, zupełnie tak jak rozwija się ich zmysł artystyczny. Podobnie było z Bouguereau. Po okresie fascynacji akademizmem malarz zaczął tworzyć (z całkiem dużym powodzeniem)
portrety ludzi. Z czego wynikała taka przemiana? Prawdopodobnie duży wpływ na taką decyzję odegrały pieniądze. William w pewnym momencie zaczął praktycznie “płodzić” obrazy. Powstawało ich bardzo dużo. W dużej mierze były to niezwykle popularne w XIX wieku portrety rodzinne, ale także
obrazy religijne takie jak Matka Boska Pocieszycielka. Boguereau namalował także kilka innych wspaniałych dzieł: Pierwszy pocałunek, Powrót z winobrania czy Słotna miłość. Pomimo dużej ilości zamówień jakość jego pracy nie spadła. Zapewne wysokie gaże powodowały dużą motywację u artysty. Malarz tworzył obrazy niezwykle precyzyjne co można było zaobserwować już na etapie ich projektowania. Precyzyjne szkice były perfekcyjnie i niezwykle gładko wykończone, co widać m.in w
aktach kobiecych. Bez wątpienia
obrazy w ramach Williama Adolphe Bouguereau to doskonała propozycja na ściany do salonu urządzonego w stylu klasycznym. Poniżej prezentujemy reprodukcje dostępne w naszym sklepie.