Impresjonizm w malarstwie. Kim byli impresjoniści?

2018-10-31
Impresjonizm w malarstwie. Kim byli impresjoniści?

Rewolucja jaką niosło malarstwo impresjonistyczne

Impresjoniści byli bojownikami o wolność w sztuce, a sam impresjonizm jej rewolucją. Nurt, który zapoczątkowało malarstwo impresjonistyczne zgoła różnił się od, królującego w świecie sztuki niewiele wcześniej, realizmu. Ponadto stary system miał wielu zwolenników, mocno broniących panującego porządku. Objawiało się to rzucaniem kłód pod nogi artystom nowego ładu m.in. częstym utrudnieniom w prezentacji obrazów, jakie przedstawiciele impresjonizmu obficie płodzili. Impresjonizm nie był więc krokiem na przód, lecz wywróceniem sztuki do góry nogami. Dla twórców tego nurtu nie liczył się świat taki jakim jest. Impresjoniści nie chcieli odwzorowywać rzeczywistości, lecz nałożyć na niego filtr doznań, które w danej chwili odczuwali oni sami lub bohaterowie ich dzieł. To co dla realizmu było zniekształceniem, wielcy malarze tamtego okresu uważali za kwintesencją sztuki. Malarstwo impresjonistyczne jest więc bogate w ruch i nasycone światłem w taki sposób, żeby jak najbardziej pobudzić wyobraźnię odbiorcy.

Cechy impresjonizmu

Cechy malarstwa impresjonistycznego to przede wszystkim sprawne manipulowanie światłem i cieniem. Artyści impresjonizmu zacierali granicę rzeczywistości i fikcji, kreując coś pośredniego – przejście pomiędzy światami. Granicę tego co realne i tego co duchowe dobitnie oddał wybitny polski przedstawiciel impresjonizmu – Władysław Podkowiński. Jego „Szał Uniesień” można zinterpretować jako moment przejścia z jednej strony na drugą.

Miejskie życie najlepszą inspiracją

To właśnie dwa elementy impresjonizmu – cień i światło - nadawały obrazom nierzeczywisty wymiar. Miały zmieniać kolory, wyostrzać lub rozmywać kontury, nadawać dynamikę rzeczom, postaciom i krajobrazom. Charakterystyka impresjonizmu została dobitnie ukazana przez Pierre Auguste Renoir w obrazie „Bal w Moulin de La Galete”. Oprócz gry światłem Renoir użył tam również innej cechy impresjonizmu w sztuce – inspiracji miejskim życiem. To własnej miasto jako żyjący organizm będący w ciągłym ruchu, zmieniający się, będąc centrum życia swoich mieszkańców tworzyło typowy krajobraz imresjonistyczny.

Taniec to ruch, a ruch to impresjonizm

Oddanie ruchu i emocji mu towarzyszącym było częstym motywem prac malarzy impresjonistów. Edgar Degas i jego „Primabalerina” jest tego doskonałym przykładem. Taniec, jako jeden z najbardziej kochanych przez artystów tamtego okresu rodzajów ruchu, znalazł się na wielu obrazach impresjonistycznych. Swój podziw wobec ludzkiego ciała w tańcu Degas wyraził również w takich dziełach jak „Lekcja Tańca” czy „Baletnice”.

Twórcy impresjonizmu kochali imprezy

Impresjoniści wielbili dynamikę, a w codziennym życiu najlepszym jej odwzorowaniem było życie towarzyskie. Motywowi dynamicznych schadzek, barwnych bali czy gwaru barów i karczm dedykowano wiele obrazów impresjonistycznych. Przykładem może być chociażby słynne „Śniadanie Wioślarzy” pędzla jednego z czołowych przedstawicieli impresjonizmu Pierre Auguste Renoir. Przyglądając się obrazowi trudno jednoznacznie stwierdzić, czy artysta był obserwatorem czy uczestnikiem bankietu.

Pejzaż impresjonistyczny czyli jaki?

Impresjoniści nie porzucili natury na rzecz człowieka, czego dobrym przykładem jest wywodząca się z tego okresu Twórczość Claude Moneta „Nenufary” czy „Ogród w Giverny”. Ważnym elementem twórczości tego okresu były również pejzaż impresjonistyczny. To właśnie „Impresja. Wschód słońca” pędzla Moneta dała nazwę temu kierunkowi sztuki.

Przedstawiciele impresjonizmu

Impresjonizm w sztuce wyciągnął na szczyt wielu wybitnych malarzy. Do wspomnianych już takich nazwisk jak Monet, Renoir, Podkowiński czy Degas trzeba dodać Camillie Pissaro, Alfred Sisley czy Józefa Pankiewicza. Nieoceniony był także sam wpływ impresjonizmu na późniejszą sztukę. Eksperymenty z cieniem i światłem, jakie na co dzień wykonywali przedstawiciele impresjonizmu, zainspirowały późniejszych Twórców takich jak Vincent Van Gogh do przeprowadzenia nowej ewolucji w malarstwie – wprowadzenia nurtu postimpresjonistycznego.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel