Kroniki Daumiera
Honore Daumier urodził się 26 lutego 1808 roku w Marsylii. Jego ojciec, Jean-Baptiste Daumier posiadał szeroko zakrojone aspiracje literackie, choć jego działalność nie przyniosła mu dużej sławy. Niemniej jednak to dzięki nim rodzina Daumierów przeprowadziła się z rodzimej Marsylii do centrum życia artystycznego – Paryża. Ze względu na trudną sytuację finansową, Honore w wieku 12 lat porzucił edukację i rozpoczął pracę jako chłopiec na posyłki. Następnie, za namową ojca, zatrudnił się jako sprzedawca w księgarni. Już wtedy Daumier zajmował się rysowaniem i rozwijaniem budzącego się w nim talentu i zapału do sztuk wizualnych. Pobierał też lekcje u paryskiego artysty Alexandre Lenoira.
Honore Daumier – biografia w pigułce
Pierwszą pracę związaną ze sztuką Daumier rozpoczął w 1822 roku. Miał wtedy zaledwie 14 lat. Udało mu się wówczas znaleźć zatrudnienie w wydawnictwie, gdzie prezentował swoje pierwsze litografie. Jego prace drukowane były również od czasu do czasu w czasopiśmie „La Silhouette”. W kolejnym roku Honore Daumier wstąpił na Akademię Suisse. Była to prywatna uczelnia artystyczna, założona w 1815 roku przez Charles'a Suisse'a, do której uczęszczali tacy wielcy artyści jak Eugene Delacroix czy Paul Cezanne. W tym czasie podejmował się takich zleceń, jak projektowanie okładek płyt czy ilustracji do reklam. Dzięki temu Daumier coraz bardziej zatapiał się w świat litografii i grafiki. Po rewolucji w 1830 roku młody artysta zaczął podejmować coraz częściej tematy polityczne. Jego zaangażowane litografie zyskiwały coraz większą sławę w środowisku paryskim. Dobra passa sprawiła, że Honore Daumier w 1848 roku zdecydował się wziąć udział w konkursie na obraz uwieczniający zwycięstwo Republiki Francuskiej. Szczęśliwie znalazł się w gronie jego laureatów, czym zwrócił uwagę francuskiego rządu. Dzieło zatytułowane „Republika” spodobało się władzy, która złożyła u malarza zamówienie na dwa obrazy religijne. I choć malarstwo religijne nie leżało szczególnie w kręgu jego zainteresowań, Honore Daumier chętnie podjął się realizacji zadania. Dzięki temu, przez niemal całe lata 50. XIX-wieku coraz więcej czasu poświęcał na malarstwo olejne oraz rzeźbę. W Od 1863 roku powrócił do publikowania w magazynie „Le Charivari”. Jednak stan jego zdrowia nie był zadowalający. Pogarszający się wzrok malarza nie pozwalał na pełne zaangażowanie w działalność artystyczną. W związku z tym jego sytuacja finansowa także była coraz gorsza. W 1877 roku otrzymał rentę państwową. W tym czasie był już prawie całkowicie niewidomy. Malarz Daumier zmarł w wyniku wylewu 10 lutego 1879 roku w Valmodois.
Daumier i litografie
Technika litografii była niewątpliwie tą, którą najbardziej pokochał Daumier. Litografie to dzieła graficzne zaliczana do druku płaskiego. Rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu bądź metalowej płytce litograficznej. Honore Daumier nie miał sobie równych w tej technice. W swoim życiu wykonał około 4000 litografii. Trzeba przyznać, że to imponująca liczba. Daumier przez długi czas związany był z czasopismem komiksowym „La Caricature”, zarządzanym przez słynnego francuskiego litografa i karykaturzystę – Charles'a Philipona. Publikował w nim karykatury i rysunkowe pastisze na francuską burżuazję i nieudolną warstwę rządzącą. Honore Daumier był w swych poczynaniach bardzo śmiały. W jednej ze swoich prac pozwolił sobie na ukazanie króla jako Gargantui. Była to postać z francuskiej satyrycznej powieści Francoisa Rabelais'a. Żarłocznego, lubieżnego, rubasznego, choć dobrodusznego olbrzyma o imieniu Gargantua, Daumier przedstawił jako króla Francji. Nie najlepsze wcielenie dla władcy... Za ten rysunek Daumier został skazany na pół roku aresztu w 1832 roku! W tym samym roku stworzył kolejną kontrowersyjną karykaturę, zatytułowaną „Konferencja w Londynie”. To polityczne spotkanie przedstawicieli państw europejskich miało zdecydować o granicach Belgii, Holandii i Luksemburga. Na obrazie każdy kraj reprezentowany jest jednak nie przez ambasadora, a przez zwierzę, którego symbolika najbardziej odpowiadała roli danego państwa w tym kongresie. Honore Daumier lubił tworzyć swoje litografie kolekcjami. Spod jego ręki wyszły takie satyryczne serie jak „Robert Macaire”, „Obyczaje małżeńskie”, „Typy paryskie”, „Ludzie palestry” i kilka innych. Wszystkie wymienione zbiory nosiły charakter obyczajowy, były pamfletem na francuskie społeczeństwo. Do politycznych serii litografii zaliczają się zaś „Przedstawiciele przedstawieni”, „Sielanki parlamentarne” oraz „Fizjonomie Zgromadzenia Narodowego”.
Honore Daumier – obrazy
Dzieła malarskie Honore Daumiera zyskały większy rozgłos dopiero po śmierci artysty. A trzeba podkreślić, że obrazy olejne nie pojawiały się w twórczości francuskiego malarza sporadycznie. Malarz Daumier był bowiem autorem aż 500 obrazów olejnych. Niektóre z nich możemy podziwiać w największych światowych muzeach, niektóre są ozdobą kolekcji prywatnych. Jako malarz Daumier utrzymywał kontakty z barbizończykami (wspominaliśmy o nich tutaj), jednak częściej malował sceny obyczajowe i rodzajowe. Realizm w malarstwie Francuza jest zarysowany bardzo jasno i konkretnie. Daumier obrazy swoje pozbawiał sentymentu, czy koloryzowania. Przedstawia na nich proste, codzienne życie społeczności francuskiej. „Opowiada o zwykłych i zaskakujących wydarzeniach w sposób drastyczny i demaskujący. Poznajemy najgłębsze uczucia postaci dramatów, ich namiętności i śmieszności, ich wielkie uniesienia i rozczarowania. Są tu cyrkowcy, grajkowie, mordercy, miłośnicy sztuki, melodramatyczni aktorzy, śmieszni sędziowie, straceńcy i ich obrońcy”. Z przytoczonych słów książki Władysława Lama „Malarstwo na przestrzeni stuleci” wyłania się malarz-dokumentalista wszelkiej społeczności i ich codzienności. Chyba najbardziej znanym dziełem, które stworzył Daumier jest „Don Kichot”, obraz nawiązujący do znanej powieści Miguela de Cervantesa. Do najbardziej znanych obrazów olejnych Honore Daumiera należą także „Żebracy”, „Lunatycy”, „Młynarz, jego syn i osioł” czy „Ecce homo”.
Źródło obrazu Honore Daumier „Don Kichot”: https://pl.wikipedia.org/wiki/Honor%C3%A9_Daumier#/media/Plik:Honor%C3%A9_Daumier_017_(Don_Quixote).jpg